Festival Zeeland Klassiek wil overtuigen

vrijdag 01 maart

Recensie door: Jeanette Vergouwen-de Caluwe

Artistiek leider Lisa Jacobs vertelde tijdens het Ouverture concert in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg zondag 25 februari dat het Festival Zeeland Klassiek (FZK) in 2024 uitpakt met een aantal stevige verrassingen. Niet de geijkte paden worden betreden maar er is veel aandacht voor Nederlandse- en ook minder bekende componisten. Ook jeugdige musici krijgen tijdens het festival, dat van 28 juni tot 8 juli zal plaatsvinden, de kans om mee te draaien en zo ervaring op te doen onder de vleugels van gerenommeerde musici.

FZK wil vooral overtuigen en meer toehoorders bekoren met mooie en spannende luistermuziek. Natuurlijk ontbreekt Bach niet op het programma maar er is ook plaats voor minder bekende goden. Langs de Nederlandse autowegen is vaak de slogan Van A naar B te zien, welnu FZK gaat van B naar A. Van Bach naar Auerbach.

Van deze componiste (1973-) werd door het Klaviertrio Hannover het Pianotrio nr. 1 op. 28gespeeld. Een goed gekozen opener omdat de strakke vorm en polyfonie van Bach erin verwerkt is en de invloed van Sjostakovitsj herkenbaar is. Katharina Sellheim/piano, Lisa Jacobs/viool en Johannes Krebs/cello speelden dit Trio, met contrasterende delen, heel secuur en doorvoeld. De soms rauwe klanken, de combinatie van verschillende toonaarden en de syncopen werden energiek en kleurrijk gespeeld. In het Andante kwam de klagende zang van de cello mooi over, ook omdat de pianobegeleiding heerlijk licht inkleurde met verstilde arpeggio’s. De snelle finale werd energiek gespeeld, spannend mede door de verschillende speciale strijktechnieken.

Violist Enzo Kok, finalist en publiekswinnaar van het Oskar Back concours 2024, speelde daarna heel ontspannen en attent de Sonate voor 2 violen en piano van Milhaud. De Franse componist die als lid van de Groupe de Six muziek schreef die afrekende met het romantisme en impressionisme. Zijn muziek is eenvoudig, speels en de invloed van de jazzmuziek is herkenbaar. Lisa Jacobs en Enzo Kok speelden expressief. De muziek sprak tot de verbeelding en de jazzy momenten werden goed in de verf gezet.

Het trio in c op. 66 van Mendelssohn toont deze componist op zijn best: heerlijke lyrische melodieën, een beladen moeilijke pianopartij, speelse lichtvoetige virtuositeit en een adembenemend Andante expressivo.

Het Klaviertrio Hannover speelde dynamisch en virtuoos. Superromantisch in het Andante. Het Scherzo, met een contrasterend dansant middendeel, werd snel en pittig vertolkt.

Het orkestraal geschreven Allegro appassionato (finale) met de drie totaal verschillende thema’s werd goed gedoseerd van sfeer gebracht. Vooral het deel, waarin de koraal doorklonk, overtuigde.

Als toegift werd het langzame deel uit het Trio in d van Emilie Mayer (de vrouwelijke Beethoven) gespeeld. Charmante en gevoelige muziek die de luisteraars het gevoel gaf dat het FZK 2024 apart en vernieuwend zal zijn. Mis het niet.

Het festival zal concerten bieden waar liefhebbers van klassieke muziek heerlijk ongedwongen van kunnen genieten, met speciale themaconcerten/dagen, een uitvoering met livemuziek bij een film van Charlie Chaplin in de bioscoop en muziek uit verschillende perioden. Toegankelijke muziek van barok tot en met modern en een speciaal plekje voor Nederlandse componisten zoals Bosmans, Pijper en Röntgen.

Abonneren op de nieuwsbrief

U kunt zich abonneren op onze gratis nieuwsbrief die ongeveer acht keer per jaar verschijnt en per email naar u wordt verzonden. U blijft dan op de hoogte van onze concerten en ons programma.

U kunt zich hier inschrijven voor de nieuwsbrief